Informatie over de Wet goed verhuurderschap

Volgens de Wet goed verhuurderschap moeten verhuurders en verhuurmakelaars huurders van woon- of verblijfsruimte schriftelijk informeren over hun rechten en plichten als huurder. In dit document vindt u alle informatie die voor u als huurder belangrijk zijn om te weten.

Het overeengekomen gebruik

Als huurder bent u verplicht om de woon- of verblijfsruimte te gebruiken conform het afgesproken gebruik in de huurovereenkomst. Komt u deze verplichting niet na en wordt de woon- of verblijfsruimte voor andere doeleinden gebruikt, dan kan de huurovereenkomst worden ontbonden en kan er bij de huurder een schadevergoeding in rekening worden gebracht (de verhuurder kan namelijk een bestuurlijke sanctie of boete opgelegd krijgen als het gehuurde strijdig wordt gebruikt).

Toegang tot het gehuurde zonder toestemming van huurder

De verhuurder mag in beginsel alleen met toestemming van de huurder het gehuurde betreden; huurder heeft recht op rustig en ongestuurd genot van het gehuurde. Slechts in de volgende uitzonderlijke gevallen mag de verhuurder zonder toestemming het gehuurde betreden:

  • er is een dringende noodsituatie waarvoor direct ingrijpen noodzakelijk is (bijvoorbeeld lekkage bij de onderburen)
  • er moeten dringende werkzaamheden worden verricht aan de woon- of verblijfsruimte (zie artikel 7:220 lid 1 BW)
  • de verhuurder wil overgaan tot renovatie, waarmee de huurder heeft ingestemd of waarvan de rechter heeft beslist dat de verhuurder daartoe een redelijk voorstel heeft gedaan (zie artikel 7:220 lid 2 BW)
  • de verhuurder moet volgens werkzaamheden toestaan ten behoeve van een naburig erf (zie artikel 5:56 BW)
  • het betreden van de woon- of verblijfsruimte vindt plaats ten behoeve van een bezichtiging voor verkoop of nieuwe verhuur (zie artikel 7:223 BW)

Verschillende huurovereenkomsten

Er zijn verschillende soorten huurovereenkomsten, met verschillende rechten als het gaat om huurprijsbescherming, beëindiging of verlenging.

De soorten huurovereenkomsten en bijbehorende rechten zijn te vinden via:

De mogelijkheden tot jaarlijkse huurverhoging zijn te vinden via:

Gebreken aan het gehuurde

Als er sprake is van een gebrek dan kan de huurder dit melden bij de verhuurder of de beheerder. Denk hierbij aan een nieuwe CV-ketel of buitenschilderwerk. De huurder is zelf verantwoordelijk voor het dagelijks onderhoud en kleine herstellingen, bijvoorbeeld schilderen binnenshuis, ramen wassen, afvoerroosters schoonhouden, lampen vervangen, gaatjes vullen, deurklinken vastzetten, kraanleertjes vervangen, etc.

Zie voor een volledig overzicht inzake kleine herstellingen:

Procedure bij de Huurcommissie of kantonrechter

Voor bepaalde soorten geschillen zoals huurprijs, servicekosten en gebreken kan de huurder zich wenden tot de Huurcommissie of de kantonrechter.

Voor een overzicht van de zaken waarvoor huurder zich kan wenden tot de Huurcommissie:

En voor een overzicht van de zaken bij de kantonrechter:

De waarborgsom

Een waarborgsom geeft de verhuurder zekerheid als de huurder zijn betalingsverplichting niet nakomt of bij einde huur het gehuurde heeft beschadigd. Als partijen een waarborgsom hebben afgesproken, dan wordt de hoogte hiervan schriftelijk vastgelegd in de huurovereenkomst.

De verhuurder is verplicht de volledige waarborgsom terug te betalen binnen 14 dagen na beëindiging van de huurovereenkomst, tenzij:

  • de huurder het gehuurde beschadigd oplevert
  • de huurder de huurprijs, service- en / of energiekosten nog niet heeft betaald

In deze gevallen moet na verrekening de resterende waarborgsom binnen 30 dagen na beëindiging van de huurovereenkomst worden terugbetaald aan huurder. De verhuurder informeert de huurder over de verrekening met een volledige kostenspecificatie.

De servicekosten

Servicekosten zijn kosten die de verhuurder maakt voor de aan huurder geleverde zaken en diensten in verband met de bewoning van het gehuurde, zoals bijvoorbeeld schoonmaak van algemene ruimten, tuinonderhoud of kosten voor een huismeester. Indien dit is overeengekomen in de huurovereenkomst, mag de verhuurder de gemaakte kosten doorbereken aan de huurder. Meestal gebeurt dit in de vorm van een voorschot. Als partijen servicekosten overeenkomen dan wordt de betalingsverplichting van de huurder schriftelijk vastgelegd in de huurovereenkomst. Verhuurder is verplicht tot het jaarlijks verstrekken van een volledige specificatie van de gemaakte servicekosten.

Contactgegevens van het gemeentelijke meldpunt

Voor klachten over het niet naleven van de regels van goed verhuurderschap kan de huurder contact opnemen met het meldpunt van Gemeente Assen.

Contactgegevens van het meldpunt omtrent het gehuurde

Voor vragen of problemen gerelateerd aan het gehuurde kan de huurder contact opnemen met

Steenhuis Vastgoedmanagement, A.H.G. Fokkerstraat 38, 0592-318000, verhuur@steenhuis.nl